10 April 2018 Tom | RankRebels

Specifieke keywords versus algemene

2 redenen om voor zeer specifieke keywords te gaan

Oke! Jij hebt je keywords uitgekozen. Jij hebt verschillende pagina’s aangemaakt en de keywords komen er vaak genoeg in voor. Je hebt zelfs de afbeeldingen een alt tekst gegeven. Daarnaast bevat de URL ook het keyword, hebben de title tags jouw zoekwoord er in zitten en bevat de meta beschrijving ook jouw keyword. Waarom staan deze pagina’s dan nog niet bovenaan in Google op de gekozen keywords?

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals: te weinig backlinks, een niet geoptimaliseerde website of… te algemene keywords. In dit artikel wil ik graag praten over keywords en waarom zeer specifieke keywords voor kleine bedrijven een redding in nood kunnen zijn. Laten we eerst maar eens beginnen met het uitleggen van het verschil tussen zeer specifieke en algemene keywords.

Algemene keywords (zoals de naam al doet vermoeden) zijn keywords die heel kort en algemeen zijn. Deze keywords zullen vooral gedomineerd worden door grote bedrijven. Hierbij kun je denken aan keywords zoals:  hotel, kledingwinkel, vliegen en autozaak. Zeer specifieke keywords zijn het tegenovergestelde van algemene keywords. Dit zijn woorden die heel specifiek beschrijven waar de klant naar op zoek is, bijvoorbeeld: Hotel Ermelo 3-sterren, Baby Kledingwinkel Harderwijk of Goedkoop Vliegen Eindhoven Barcelona.

Waarom zijn specifieke keywords beter dan algemene keywords voor kleine bedrijven?

1. Zeer moeilijk om te concurreren met grote bedrijven op algemene keywords

Het is voor kleine bedrijven heel moeilijk om hoog te ranken op algemene keywords. Stel je voor, jij hebt een vliegschool in Lelystad en wilt graag hoog ranken op het zoekwoord ‘vliegen’ om mensen te bereiken die willen vliegen op jouw Cessna vliegtuig. Een kort onderzoek laat zien dat wij dan moeten concurreren met websites zoals: Skyscanner, Vliegtickets, Cheaptickets, AD, Travelvalley en Wikipedia. Laten we realistisch zijn, dit gaat heel moeilijk worden en zeer veel geld kosten. Grote bedrijven zullen bijna altijd bovenaan komen bij algemene zoekwoorden aangezien zij het geld en de autoriteit hebben.

Als kleine vliegschool op Lelystad moeten we specifieker zijn. Zo zullen wij bijvoorbeeld makkelijker bovenaan komen bij het zoekwoord: Vliegen Lelystad. Wij zouden nog makkelijker bovenaan kunnen komen met een nog specifieker keyword zoals: Vliegen Lelystad Cessna. Op dit zoekwoord hebben wij geen concurrentie meer van grote websites zoals Skyscanner en Vliegtickets. Daarom, gebruik specifieke keywords om concurrentie met de grote websites te vermijden.

2. Je trekt de juiste bezoekers naar jouw website

Een andere reden om te kiezen voor specifiekere keywords is omdat deze de juiste bezoekers naar jouw website toe sturen. Algemene keywords zijn te algemeen, what a surprise! Laten we even terugkomen op het voorbeeld van de vliegschool. Wat voor een verkeer krijg jij naar je website als je als vliegschool hoog wilt ranken op het zoekwoord ‘vliegen’? Mensen die opzoek zijn naar goedkope vliegtickets? Mensen die opzoek zijn naar een vakantie? Zakenlui? Scholieren die een werkstuk schrijven over vliegen?

Als deze vliegschool hoog rankt voor het keyword ‘vliegen’, dan zal hij veel verkeer generen. Deze bezoekers zullen wel allemaal snel de website verlaten aangezien het niet is wat zij zoeken. Daarom is het beter voor kleine bedrijven om specifieke zoekwoorden te kiezen. Kies jij er voor om je te gaan richten op het zoekwoord: Vliegen Lelystad Proefles. Dan zal je minder bezoekers generen, maar hoogstwaarschijnlijk wel meer bezoekers die daadwerkelijk iets van jou willen afnemen. Deze mensen hebben nota bene gericht gezocht op ‘Vliegen Lelystad Proefles’.

Om het even simpel te zeggen: specifieke zoekwoorden zorgen er voor dat jij misschien minder verkeer genereert, maar deze bezoekers zijn wel specifiek opzoek  naar een service/product die jouw bedrijf aanbiedt.

Kleine bedrijven: gebruik specifieke keywords!

Dat waren dan twee redenen waarom jouw bedrijf moet kiezen voor specifieker keywords, en de strijd om algemene keywords (nog) links moet laten liggen. Het is nou eenmaal moeilijk om te concurreren met grote bedrijven. Deze hebben meer geld en bovendien een veel hogere website autoriteit. Deze combinatie zorgt er voor dat deze vaak hoger in Google zullen ranken dan een kleiner bedrijf. Daarnaast is het voor kleine bedrijven ook gewoon veel aantrekkelijker om op specifieke keywords in te zetten. Deze keywords genereren misschien minder verkeer, maar wel verkeer met een duidelijk doel: het gebruiken van jouw service.

Kortom: ga zoeken naar goede keywords voor je bedrijf!

SEO SERVICES
VANAF DE VELUWE

Neem contact op voor meer informatie
over onze sevices. Wij komen graag bij je langs om alles uit te leggen!